زمان جاری : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 6:50 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 92
نویسنده پیام
reza آفلاین

کاربر جدید
ارسال‌ها : 8
عضویت: 18 /4 /1392
محل زندگی: اهواز
سن: 18


مقایسه ی سخت افزاری PS4,Xbox One,PC
ایکس باکس وان، پلی استیشن۴ و PC : مقایسه مشخصات سخت افزاری


ما اکنون می توانیم با اطمینان بگوییم که ایکس باکس وان و PS۴، توسط سخت افزارهای مشابهی حمایت می شوند: پردازنده های آن ها احتمالا یکسان می باشند و در آن ها فقط GPU کمی متفاوت است و اگرچه تفاوت های اساسی در زیر سیستم های حافظه وجود دارد، اما درنهایت آنها دارای عملکرد و جنبه های بصری بازی بسیار مشابهی هستند. برای دریافت جزئیات بیشتر از مقایسه سخت افزار ایکس باکس وان و PS۴ به ادامه مطلب توجه فرمایید.

طبق اعلام مایکروسافت، می دانیم که ایکس باکس وان (که پیشتر از این، با نام Xbox ۷۲۰ شناخته می شد)، دارای یک پردازنده هشت هسته ای AMD، به همراه ۸ گیگابایت رم DDR۳ و هارد درایوی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت می باشد. همچنین از دیگر مشخصات این کنسول بازی، ورودی/خروجی HDMI، پورت USB ۳.۰ و اترنت گیگابایت است. برای مشخصات دقیق تر، باید به آخرین اطلاعات منتشر شده از بخش توسعه ی بازی ها رجوع کنیم که از سال گذشته در حال برنامه نویسی برای بازی های ایکس باکس وان بوده اند و از این رو از سخت افزار این کنسول، پایه ای ترین دانش ها را می دانند. آخرین اخبار فاش شده، نشان می دهد که ایکس باکس وان، دارای پردازنده هشت هسته ای ۶۴ بیتی x۸۶ Jaguar AMD با فرکانس ۱.۶GHz است و به همراه گرافیکی که بسیار نزدیک به Radeon HD ۷۷۹۰ است، ارائه خواهد شد. ایکس باکس وان، یک پهنای باند ۶۸ گیگابایت در ثانیه را بین CPU/GPU و رم خواهد داشت، همچنین واحد پردازش گرافیک (GPU)، دارای پهنای باند ۱۰۲ گیگابایت در ثانیه با یک کش SRAM محلی ۳۲ مگابایتی است و یک پهنای باند ۳۰ گیگابایت بر ثانیه نیز برای گیم پدها، سنسور Kinect و سایر وسایل جانبی اختصاص خواهد یافت.

در مقایسه با آن، کنسول بازی پلی استیشن۴، دارای پردازنده هشت هسته ای Jaguar AMD و گرافیکی هم سطح با Radeon ۷۸۷۰ می باشد ( که به طور قابل توجهی قوی تر از ۷۷۹۰ است). در PS۴، هشت گیگابایت رم GDDR۵ وجود دارد که پهنای باند ۱۷۶ گیگابایت برای CPU و GPU را فراهم می کند. ایکس باکس وان، عمدتا این ویژگی را با تفاوت ۳۲ مگابایتی در کش SRAM پرسرعت بر روی GPU خود بهبود بخشیده است اما در عین حال برای استفاده از این مزایا، مجبور به پیاده سازی معماری پیچیده تری می باشد.

در هر دو کنسول، پردازنده و کارت گرافیک، در یک قالب یکسان (AMD APU) هستند. همانطور که PS۴ دارای ۸ گیگابایت حافظه پرسرعت است که توسط CPU و GPU به اشتراک گذاشته شده، ایکس باکس وان برای اینکه مناسب معماری سیستم ناهمگن APU یکسان (HSA) باشد، احتمالا همان طور خواهد بود. به طور خلاصه، در حالی که تفاوت های سخت افزاری کوچک بین کنسول ها وجود دارد، اما در نهایت آنها ویژگی های عملکردی بسیار مشابهی را با هم دارند. PS۴، دارای یک بلاک بزرگ از رم سریع و یک GPU بزرگتر است.

کمی سخت است که بخواهیم Kinect ۲.۰ موجود در ایکس باکس وان را با PlayStation ۴ Eye مقایسه کنیم. از آنچه ما می دانیم تا کنون، ایکس باکس وان به نظر می رسید که به سوی تشخیص حرکات و کنترل اشارات پیش می رود. ما در نمایشگاه E۳، زمانی که بالاخره سونی جزئیاتی از PlayStation ۴ Eye خود را منتشر کند، در این مورد بیشتر خواهیم فهمید.

در نهایت باید بگوییم آخرین قطعه سخت افزار که ما می توانیم بین ایکس باکس وان و PS۴ مقایسه کنیم، گیم پد می باشد. کنترلر DualShock ۴ در PS۴، واقعا بسیار دیدنی و جذاب است. در این کنترلر، ردیابی حرکات داخلی وجود دارد، بنابراین کنسول می تواند حرکات هر کسی که یک کنترلر را در دست گرفته، پیگیری کند. همچنین یک اسپیکر داخلی (مانند Wiimote) و یک تاچ پد چند لمسی نیز از دیگر امکانات کنترلر مذکور است. اما گیم پد ایکس باکس وان، در مقایسه با PS۴، اساسا یک مدل بازسازی شده و پیشرفته ی گیم پد Xbox ۳۶۰ است. تنها ویژگی "جدید" افزوده شده به آن، Impulse Triggers می باشد که از نوع ماشه های معمولی اما با یک تابع دارای پژواک است. به نظر می رسد که کنترلر PS۴، قطعا دارای مجموعه ویژگی های غنی تری باشد، اما در عمل، مهم ترین چیز، این است که کدام کنترلر برای نگه داشتن در دست، مناسب تر خواهد بود.

احتمالا می توانید حدس بزنید که ایکس باکس وان و PS۴ در مقایسه با یک کامپیوتر مدرن، چگونه به نظر می رسند. هیچ مقایسه مستقیمی بین پردازنده ۸ هسته ای Jaguar، قطعات AMD بر اساس هسته جگوار، Kabini and Temash و قطعات چهارهسته ای مورد استفاده در ابزارهای چندکاربره و تبلت ها وجود ندارد. نتایج فاش شده از آزمون های معیار، نشان می دهد که هسته ی جگوار، تقریبا ۱۰ درصد سریع تر از پیشینیان خود (Bobcat) است. در یک مقایسه بسیار ساده، Brazos دو هسته ای ( هسته ی Bobcat)، تقریبا ۱۰ برابر کندتر از قطعات اخیر Ivy Bridge است. بنابراین روی هم رفته، جگوار هشت هسته ای ممکن است نیمی از عملکرد پردازنده نسل فعلی Core i۷ را مدیریت کند. با این حال، می توانیم بگوییم مقایسه ی GPU، آسان تر است: Radeon ۷۷۹۰ یک کارت ۱۵۰ دلاری می باشد.

به طور خلاصه، رایانه های شخصی امروز از نظر قدرت محاسبات اولیه، به طور کلی غالب بر ایکس باکس وان و PS۴ هستند. از نظر گیم پدها و سایر امکانات جانبی، Kinect ۲.۰ در PC نیز عرضه شده است (هر چند مایکروسافت هنوز جدول زمانی برای عرضه ی آن مشخص نکرده است) و احتمالا آن چنانکه در Xbox ۳۶۰ دیده شد، این امکان در ایکس باکس وان نیز وجود خواهد داشت که بتوان از گیم پد آن برای کامپیوترهای شخصی استفاده کرد. البته با ترفندهایی می توان از گیم پد PS۴ نیز در کامپیوترهای شخصی، استفاده نمود.

بزرگی اهمیت ندارد، مهم کاری است که با آن می توان انجام داد...

از دیگر راه های مقایسه ایکس باکس وان و PS۴، قدرت آن ها نسبت به پیشینیانشان می باشد. برحسب خامی و کارایی مصنوعی، ایکس باکس ۳۶۰ می توانست حدود ۳۰۰ گیگافلاپ (واحد هم ارز با سرعت پردازش) را تولید کند و PS۳ قادر به تولید حدود ۴۰۰ گیگافلاپ بود. ایکس باکس وان و PS۴، هر دو باید مقدارهایی بالاتر از ترافلاپ را تولید کنند که در حدود شش برابر قوی تر از مدل های گذشته آن ها باشد. به یاد داشته باشید که رزولوشن خروجی (۱۹۲۰x۱۰۸۰) بعید است که تغییر یابد. بنابراین با قدرت شش برابر بیشتر، ما به دنبال یک بهبود قابل توجه در کیفیت تصاویر خواهیم بود.

استفاده از ترافلاپ به عنوان یک موضع برای عملکرد در دنیای واقعی، به قول تحلیلگر سخت افزاری Joel Hruska، شبیه به " دادن بهره ی سوخت به یک اتومبیل در گذر از سراشیبی با سرعت ۸۰ مایل در ساعت، در جهت موافق باد و با تایرهای هلیوم متورم است. " چیزی که در نهایت بدست می آید، چگونگی استفاده کارآمد توسه دهندگان از سخت افزار است و در همین راستا، ما امیدهای زیادی داریم. با تغییر جهت در معماری x۸۶ و GPU (مدل AMD GCN) که به خوبی شناخته شده است، توسعه دهندگان قادر به اجرای زمینه های متعددی هستند. این پیشرفت ها را با پردازنده های سلولی موجود در قلب ایکس باکس ۳۶۰ و PS۳ که سالیانی از وقت توسعه دهندگان را برای درک کامل گرفت، مقایسه کنید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که در سال های اخیر، یک تغییر اساسی در بازی هایی که بخش عمده ای از محاسبات خود را بر روی پردازنده انجام می دادند، ایجاد شده است. در این تغییرات جدید، برنامه هایی را بکار می برند که از پردازنده برای انجام محاسبات از ابتدا بر روی GPU (که قوی تر است) استفاده می کنند. در ایکس باکس ۳۶۰ و PS۳، هر دو کنسول مبتنی بر یک پردازنده هیولای سلولی و یک GPU به همان اندازه بزرگ بوده اند. از سوی دیگر، PS۴ و Xbox One، دارای پردازنده های چندهسته ای و کم دوام و GPU بسیار بزرگتر هستند. با هر دو کنسول، به بخش های بیشتری از یک مرکز رسانه یا جعبه تنظیم، خواهید رسید و به جای تمرکز بر بازی، می توانیم پیش بینی کنیم که این هسته ها برای وظایف پس زمینه ای مانند دانلود آپدیت یا شنیدن فرمان های صوتی اختصاص یافته اند. درنهایت، به نرم افزار می رسیم و اگرچه اطلاعات اندکی از نرم افزارهای ایکس باکس وان داریم، اما تقریبا چیزی در مورد PS۴ نمی دانیم.

در نهایت می توان گفت که با هر دو کنسول ایکس باکس وان و PS۴ با چنین سخت افزارهای مشابهی، تفاوت در عملکرد دنیای واقعی، به چگونگی بهره وری این کنسول ها از این هشت هسته، بارگذاری GPU و تفاوت های موجود در زیرسیستم های حافظه بستگی دارد. این نیز مهم است که به یاد داشته باشید که یک سرعت بسیار بالا در بازی های در حال توسعه، برای پلت فرم های ثابت با ویژگی های عملکردی/تاخیری شناخته شده، در دسترس است. در واقع، باعث شگفت نیست اگر بازی های ایکس باکس ۷۲۰ و PS۴، درست مثل نسل فعلی ایکس باکس، بسیار مشابه می باشند. به همین ترتیب، احتمالا اجرای بازی ها درون کنسول ها، برای چند سالی بهتر به نظر خواهد رسید و سپس دوباره رایانه های شخصی پیش خواهند افتاد...

امیدوارم لذت برده باشید...

سه شنبه 18 تیر 1392 - 20:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :